Comenius Siegel voor Virtual Reality Tour Woudagemaal 360˚

Lemmer, 23 juni 2017 - Het UNESCO Werelderfgoed Ir. D.F. Woudagemaal viel dinsdagmiddag 22 juni jl. in de prijzen tijdens de uitreiking van de Comenius EduMedia Awards in Berlijn. Het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie (GPI) reikt jaarlijks de Comenius EduMedia Awards uit aan de meest innovatieve educatieve producten uit Europa. De in januari gelanceerde Virtual Reality Tour Woudagemaal 360˚ werd bekroond met een Comenius Siegel.

 

Woudagemaal 360° app

Woudagemaal 360° geeft een unieke kijk op het Woudagemaal, een prachtig UNESCO Werelderfgoed in Nederland. De app is in 11 talen gratis beschikbaar en te downloaden via Google Play of de app store. Met de app beleef je de verborgen stoomtechniek van het Woudagemaal in Virtual en Augmented Reality. Bekijk de prachtig onderhouden techniek in werking, zoals het aansteken van de stoomketels, het op stoom zetten en het draaien van de stoommachines. Door speciale animaties wordt het onzichtbare zichtbaar gemaakt: de binnenkant en werking van een stoomketel, de zuigers in een werkende stoommachine, maar ook hoe bij regenval het waterpeil in de Friese boezem stijgt en daarmee de noodzaak van het inzetten van het Woudagemaal door Wetterskip Fryslân. 

 

De app is een prachtige aanvulling op het bestaande lesmateriaal voor basis, middelbaar en voortgezet onderwijs en ook voor de overdracht van kennis aan toekomstige medewerkers van het gemaal. Cultuur, techniek en waterbeheer komen er in samen. Abstract wordt concreet, en daardoor begrijpelijk. De app werd in januari 2017 in gebruik genomen door Minister Jet Bussemaker.

 

Foto: Minister Bussemaker met de app in het Ir. D.F. Woudagemaal

Comenius EduMedia Auszeignungen

De Comenius-onderscheidingen worden toegekend aan multimediaproducten met een grote didactische waarde. Toekenning van de Comenius-onderscheidingen vindt plaats door GPI, Die Gesellschaft für Pädagogik und Information uit Duitsland. Voor meer informatie over de Comenius-onderscheidingen en GPI zie www.gpi-online.de.